Przedszkolaki nie gęsi i swój język znają
Drodzy Rodzice!
W roku szkolnym 2016/2017 będziemy realizować projekt z zakresu edukacji kulturalnej „Przedszkolaki nie gęsi i swój język znają”.
Główne cele projektu:
- ukazanie piękna języka ojczystego wraz z całym bogactwem treści, brzmienia i formy,
- promowanie wśród dzieci obcowania z literaturą dziecięcą jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka,
- zwrócenie uwagi na potrzebę troski o język ojczysty, dbanie o jego rozwój i trwanie.
Poprzez realizację projektu chcemy pogłębić zainteresowania dzieci literaturą, uaktywnić ich działania z książką, rozwinąć aktywność twórczą, rozbudzić wyobraźnię, wzbogacić język oraz doskonalić umiejętności wyrażania siebie, swoich myśli i uczuć.
Główne działania w ramach projektu:
-
Spotkanie autorski z Barbarą Szelągowską (autorka) i Moniką Jędrychowską (ilustratorka).
-
Spotkanie z autorką utworów dla dzieci Hanną Niewiadomską.
-
Zajęcia w Bibliotece Publicznej dla Dzieci i Młodzieży nr 52.
-
Przygotowanie dla dzieci prezentacji nt. „Jak powstaje książka?”
-
„Z ołówkiem w ręku” – warsztaty z tworzenia ilustracji do książek (zabawa w ilustratora)
-
„Czytanie na ekranie” – spotkania w Starym Kinie.
-
„Dorośli czytają - dzieci słuchają”- głośne czytanie dzieciom przez nauczycieli, rodziców, pracowników przedszkola, absolwentów i innych zaproszonych gości.
-
Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego – Dzieci Dzieciom.
-
Przegląd Twórczości Własnej Dzieci i Rodziców „Moje przedszkole i ja …”
-
Bookcrossing – Wędrująca książka.
-
Zabawy językowe, słowne rymowanki, ćwiczenia ortofoniczne, zabawy logopedyczne, zabawy parateatralne.
-
„Dzieci opowiadają…”- tworzenie bajek przez dzieci (wydanie w formie audiobooku).
Mamy nadzieję, że projekt ten pomoże dzieciom stać się bardziej otwartymi, wrażliwymi i świadomymi odbiorcami literatury, ale też jej twórcami oraz podkreśli znaczenie nauki języka ojczystego w rozwoju intelektualnym dziecka, a zabawa językiem polskim dostarczy dzieciom radości i zadowolenia.
Liczymy na Państwa udział w naszych działaniach. Szczególnie zapraszamy do udziału w Przeglądzie Twórczości Własnej Dzieci i Rodziców, który odbędzie się na przełomie IV/V 2017.
************************************
Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje u dziecka spontanicznie, musi ją wzbudzić w dziecku rodzic lub nauczyciel w procesie wychowania. Bohater literacki swoim postępowaniem i postawą powinien uczyć dzieci jak żyć, głównie przez preferowanie cennych wartości moralno-wychowawczych.
Zadnia, jakie pełni literatura w życiu dziecka:
- poszerzanie możliwości poznania świata
- kształtowanie wrażliwości estetycznej
- wzbogacenie zasobu wiadomości, które dziecko zdobyło w toku obserwacji otaczającego je środowiska, świata przyrody i społeczeństwa
- wyzwalanie ekspresji słownej, plastycznej
- kształcenie mowy i wymowy
- rozwijanie inwencji twórczej
- aktywizowanie myślenia, uczenie wyciąganie wniosków i morału, ćwiczenie pamięci i uwagi
- inspirowanie zabaw w teatr, inscenizowanie utworów
- zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów
- chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury
- kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
Czytanie odpowiada również za budowanie szczególnego rodzaju więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dziećmi. Książka jest źródłem wiedzy o otaczającym świecie, o człowieku i nurtujących go problemach, o kulturze, tradycjach społeczeństwa i własnego narodu oraz kulturze innych narodów. Warto czytać chociażby około 10 minut dziennie.
„Kto czyta książki, żyje podwójnie.”
Umberto Eco
Drodzy Rodzice,
jeżeli nie chcecie, by Wasze dziecko żyło w jednowymiarowym świecie pozbawionym prawdziwych emocji, postarajcie się by polubiło literaturę.
PRZEDSZKOLNY PRZEGLĄD RECYTATORSKI „WARSZAWA – MOJE MIASTO”
W dniu 10 marca 2017 r. w naszym przedszkolu odbyły się obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Dzień ten obchodzimy corocznie, za każdym razem pod innym hasłem, zmieniają się również artyści. W tym roku zorganizowany został Przegląd Recytatorski „Moje miasto Warszawa”, w którym udział wzięły chętne dzieci ze wszystkich grup. Z pomocą rodziców nauczyły się w domu wierszy o tematyce warszawskiej, aby móc wystąpić przed kolegami i koleżankami. Wyrecytowane zostały m.in. wiersze: „Warszawa” J. Tuwima, „Wielka radość w Warszawie” K.I. Gałczyńskiego, „Sen o Warszawie” M. Gaszyńskiego. Pojawił się również wiersz autorstwa jednego z rodziców. Przegląd cieszył się dużym zainteresowaniem. Wzięło w nim udział ponad 20 dzieci. Wszystkie dzieci wystąpiły przepięknie, zostały nagrodzone gromkimi brawami, pamiątkowymi dyplomami oraz upominkami.