Drodzy Rodzice!

W  roku szkolnym 2016/2017 będziemy realizować projekt z zakresu edukacji kulturalnej „Przedszkolaki nie gęsi i swój język znają”.

Główne cele projektu:

  • ukazanie piękna języka ojczystego wraz z całym bogactwem treści, brzmienia i formy,
  • promowanie wśród dzieci obcowania z literaturą dziecięcą jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka,
  • zwrócenie uwagi na potrzebę troski o język ojczysty, dbanie o jego rozwój i trwanie.

Poprzez realizację projektu chcemy pogłębić zainteresowania dzieci literaturą, uaktywnić ich działania z książką, rozwinąć aktywność twórczą, rozbudzić wyobraźnię, wzbogacić język oraz doskonalić umiejętności wyrażania siebie, swoich myśli i uczuć.

Główne działania w ramach projektu:

  1. Spotkanie autorski z Barbarą Szelągowską (autorka) i Moniką Jędrychowską (ilustratorka).

  2. Spotkanie z autorką utworów dla dzieci Hanną Niewiadomską.

  3. Zajęcia w Bibliotece Publicznej dla Dzieci i Młodzieży nr 52. 

  4. Przygotowanie dla dzieci prezentacji nt. „Jak powstaje książka?”

  5. „Z ołówkiem w ręku” – warsztaty z tworzenia ilustracji do książek (zabawa w ilustratora)

  6. „Czytanie na ekranie” – spotkania w Starym Kinie.

  7. „Dorośli czytają - dzieci słuchają”- głośne czytanie dzieciom przez nauczycieli, rodziców, pracowników przedszkola, absolwentów i innych zaproszonych gości.

  8. Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego – Dzieci Dzieciom.

  9. Przegląd Twórczości Własnej Dzieci i Rodziców „Moje przedszkole i ja …”

  10. Bookcrossing – Wędrująca książka.

  11. Zabawy językowe, słowne rymowanki, ćwiczenia ortofoniczne, zabawy logopedyczne, zabawy parateatralne.

  12. „Dzieci opowiadają…”- tworzenie bajek przez dzieci (wydanie w formie audiobooku).

Mamy nadzieję, że projekt ten pomoże dzieciom stać się bardziej otwartymi, wrażliwymi i świadomymi odbiorcami literatury, ale też jej twórcami oraz podkreśli znaczenie nauki języka ojczystego w rozwoju intelektualnym dziecka, a zabawa językiem polskim dostarczy dzieciom radości i zadowolenia.

 

Liczymy na Państwa udział w naszych działaniach. Szczególnie zapraszamy do udziału w Przeglądzie Twórczości Własnej Dzieci i Rodziców, który odbędzie się na przełomie IV/V 2017.

************************************

     Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje u dziecka spontanicznie, musi ją wzbudzić w dziecku rodzic lub nauczyciel w procesie wychowania. Bohater literacki swoim postępowaniem i postawą powinien uczyć dzieci jak żyć, głównie przez preferowanie cennych wartości moralno-wychowawczych.

Zadnia, jakie pełni literatura w życiu dziecka:

  • poszerzanie możliwości poznania świata
  • kształtowanie wrażliwości estetycznej
  • wzbogacenie zasobu wiadomości, które dziecko zdobyło w toku obserwacji otaczającego je środowiska, świata przyrody i społeczeństwa
  • wyzwalanie ekspresji słownej, plastycznej
  • kształcenie mowy i wymowy
  • rozwijanie inwencji twórczej
  • aktywizowanie myślenia, uczenie wyciąganie wniosków i morału, ćwiczenie pamięci i uwagi
  • inspirowanie zabaw w teatr, inscenizowanie utworów
  • zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów
  • chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury
  • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Czytanie odpowiada również za budowanie szczególnego rodzaju więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dziećmi. Książka jest źródłem wiedzy o otaczającym świecie, o człowieku i nurtujących go problemach, o kulturze, tradycjach społeczeństwa i własnego narodu oraz kulturze innych narodów. Warto czytać chociażby około 10 minut dziennie.

 „Kto czyta książki, żyje podwójnie.”
Umberto Eco

Drodzy Rodzice,

jeżeli  nie chcecie, by Wasze dziecko żyło w jednowymiarowym świecie pozbawionym prawdziwych emocji, postarajcie się by polubiło literaturę.

 

PRZEDSZKOLNY PRZEGLĄD RECYTATORSKI „WARSZAWA – MOJE MIASTO”

W dniu 10 marca 2017 r. w  naszym przedszkolu odbyły się obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Dzień ten obchodzimy corocznie, za każdym razem pod innym hasłem, zmieniają się również artyści. W tym roku zorganizowany został Przegląd Recytatorski „Moje miasto Warszawa”, w którym udział wzięły chętne dzieci ze wszystkich grup.  Z pomocą rodziców nauczyły się w domu wierszy o tematyce warszawskiej, aby móc wystąpić  przed kolegami i koleżankami. Wyrecytowane zostały m.in. wiersze:  „Warszawa” J. Tuwima, „Wielka radość w Warszawie” K.I. Gałczyńskiego, „Sen o Warszawie”  M. Gaszyńskiego. Pojawił się również wiersz autorstwa jednego z rodziców. Przegląd cieszył się dużym zainteresowaniem. Wzięło w nim udział ponad 20 dzieci. Wszystkie dzieci wystąpiły przepięknie,  zostały nagrodzone gromkimi brawami, pamiątkowymi dyplomami oraz upominkami.