Projekt czytelniczy „Wkręceni w czytanie” – „Tacy sami a różni”
Projekt czytelniczy „Wkręceni w czytanie” – „Tacy sami a różni”
Projekt jest skierowany w kierunku tolerancji i akceptacji dla szeroko pojętej inności. Jego głównym celem jest uwrażliwienie dzieci na potrzeby osób z niepełnosprawnościami, dysfunkcjami. Projekt propaguje sięganie po fachową ciekawą i rozwijającą wyobraźnię lekturę, będącej inspiracją do pracy z dziećmi, która pokaże najmłodszym, jak ważna jest nauka tolerancji i akceptacja dla inności. Oswajając dzieci już od najmłodszych lat z wielokulturowością i tematyką inności, ukazuje się jak ważne jest okazywanie innym szacunku i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.
Dzieci poprzez kreatywną zabawę i ciekawe doświadczenia podczas realizacji projektu czytelniczego „Tacy sami a różni” będą kształtowały pożądane postawy społeczne takie, jak: empatia, poszanowanie drugiego człowieka, nauka niesienia bezinteresownej pomocy, nie zapominając przy tym o czerpaniu swoistej radości w kontakcie ze słowem czytanym.
Realizacja projektu pozwoli najmłodszym poprawnie funkcjonować w grupie społecznej, budować pozytywne relacje z rówieśnikami, osobami dorosłymi, bez względu na wiek, kolor
skóry czy poziom sprawności.
Zadania do wykonania w ramach projektu to m.in.:
- Realizacja wybranych tematów z wykorzystaniem podanej lektury, m.in.:
- Przyjazna atmosfera w grupie rówieśniczej – wykorzystanie literatury dziecięcej G. Kasdepke
- „Rudy, piegowaty czy w okularach” – wykorzystanie literatury dziecięcej R. Piątkowskiej
- „Mamy różny kolor skóry, mówimy w innym języku” – wykorzystanie literatury dziecięcej „Witaj świecie” C. Miralda
- „Inaczej się zachowuję, odczuwam” – wykorzystanie literatury „Inny niż wszyscy” P. Nillson - rozmowy na temat osób ze spektrum autyzmu, Aspergerem czy z zespołem Downa.
- „Trudne sprawy w małej głowie” – wykorzystanie lektury „Przygody Fenka” - rozmowy na temat adopcji, braku rodzica, rozstań z rodzicami.
- Napisanie i zilustrowanie krótkiego opowiadania dotyczącego różnorodności pomiędzy rówieśnikami, podejmującego problem tematu „Tacy sami a różni”.
- Codzienne czytanie dzieciom bajek, wierszy itp.
- Obchody Dnia Postaci z Bajek, Dnia Bibliotekarza.
- Udział w zajęciach w Bibliotece Publicznej dla Dzieci.
- Celebrowanie dni np. „Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka”, „Dzień Kolorowej Skarpety”, „Dzień Marzyciela”.