Freblowskie przedszkole
W roku szkolnym 2017/2018 uzyskaliśmy Certyfikat „Freblowskie przedszkole”.
Nasze dzieci rozpoczęły swoją przygodę z darami Froebla. W przedszkolu realizowany jest program „Dar Zabawy” B. Bilewicz- Kuźnia, S. Kustosz, K. Małek, który powstał z troski o naturalny rozwój dziecka, o przywrócenie wartości zabawie, zabawkom i całej istocie dzieciństwa.
Program ten uwzględnia założenia teoretyczne koncepcji Friedricha Froebla, niemieckiego pedagoga, twórcy wychowania przedszkolnego, twórcy tzw, „ogródków dziecięcych”, architekta i miłośnika przyrody. W 1805 roku Froebel rozpoczął pracę jako nauczyciel w szkole, która prowadzona była zgodnie z założeniami pedagogicznymi reprezentowanymi przez Johanna Pestalozziego, który zakładał, że o rozwoju każdego dziecka decyduje siła intelektualna, fizyczna, a także moralna.
Autorską koncepcję filozofii wychowania Froebel oparł na trzech głównych ideach:
- jedności wszechświata,
- szacunku dla dziecka i jego indywidualności,
- znaczeniu zabaw w rozwoju dziecka.
Szczególny nacisk położony jest na aktywność zabawową w procesie poznawania przez dziecko świata. Zabawa, będąca wrodzoną potrzebą, według pedagoga, jest główną formą aktywności dziecka i nie powinna być kierowana przez nauczyciela ani ograniczana, a bardzo dyskretnie i rozsądnie nadzorowana. Dzieci powinny czuć się bezpieczne fizycznie i psychicznie. Koncepcja aktywności oparta jest na działaniach dzieci w sali przedszkolnej, a także poza nią. Niezwykle ważną rolę stanowi kontakt z materiałami, których dostarcza przyroda, zwanymi darami natury, bogactwami przyrody, darami ziemi oraz wykorzystanie materiałów dydaktycznych i pomocy edukacyjnych stworzonych przez dorosłego dla dziecka.
Najważniejszą częścią programu „Dar Zabawy” są zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkreślenie wspólnoty dorosłych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów, czyli przedmiotów, które w pełni służą rozwojowi dziecka.
Dary, charakterystyczne dla freblowskich przedszkoli, to wełniane piłeczki, drewniane klocki w kształcie sześcianów, walców, graniastosłupów, mozaiki, patyczki, pierścienie i punkty. Wykonane są ze zróżnicowanych materiałów: wełny, drewna, plastiku. Pozwalają poznawać kształty i wymiary, są precyzyjnie i logicznie skonstruowane, by pozwolić jak najlepiej rozwijać kompetencje artystyczne i geometryczne dzieci. Służą one dzieciom do zabaw percepcyjno-manipulacyjnych, badawczych, umożliwiają rozwój zdolności artystycznych. Dzieci podejmują z ich wykorzystaniem zabawy badawcze, tematyczne i konstrukcyjne, poznają świat matematyki, tworzą ornamenty. Zabawom z darami zawsze towarzyszy śpiew, ruch, słuchanie literatury, recytacja i prace manualne.
Korzyści dla dziecka płynące z pracy z programem „Dar zabawy”
- swobodny, naturalny, wszechstronny rozwój,
- kształtowanie umiejętności współpracy i wzajemnego szacunku,
- duża samodzielność, samoświadomość i motywacja,
- rozwój kreatywności i twórczego myślenia,
- dążenie do ładu, porządku, systematyczności, równowagi,
- fascynacja światem i naturą,
- nabywanie niezbędnych umiejętności życiowych w sposób twórczy i atrakcyjny dla dzieci,
- doskonalenie umiejętności matematycznych.